Monica Doze
Al op jonge leeftijd was ik uitermate gefascineerd door menselijke gedrag en communicatie. Ik vond de wereld ingewikkeld, begreep veel niet en besloot heel goed op te letten. Vreemd hoor, mensen zeiden dingen terwijl ik toch echt voelde dat ze iets anders bedoelden, zogenaamde grapjes hadden volgens mij vaak een venijnig kantje, ik keek, luisterde, verwonderde en sloeg alles wat ik leerde op. Het lukt mij daarom goed om ‘mee te doen’, gedrag te kopiëren en met mijn slimheid mijn ‘onkunde’ te maskeren.
Een HBO opleiding lukte, daarna werken in het onderwijs en in het geneesmiddelenonderzoek, ik was en ben een toegewijde moeder en sinds 10 jaar een gepassioneerde deskundige loopbaan- en communicatiecoach.
Ja hoor, met zo nu en dan wat therapie redde ik mij wel. Mijn werk was mijn hobby.
Alleen was ik altijd moe, heel moe, tot mijn benen mij niet meer konden dragen…..
Op de leeftijd van 54 jaar kreeg ik de diagnose autisme.
Eerst de eerste verwarring, ik, zo sociaal en flexibel, autisme?
En toen kwam de opluchting, ik hoef niet meer te vechten om ‘ normaal’ te zijn, ik ben gewoon heel bijzonder!
En nu zet ik mijn autisme in als talent: ik geef inspirerende lezingen over autisme voor leergierige mensen zonder autisme door hun een kijkje te geven in de wondere wereld van autisme, met als doel de mens met autisme op waarde te schatten.
En daarnaast coach ik mensen met autisme die willen groeien in hun persoonlijke ontwikkeling en in de relatie met de buitenwereld.
Transactionele Analyse, een model om de communicatie met jezelf en ander te verbeteren
Voor veel mensen met autisme is de communicatie met de buitenwereld best ingewikkeld. Rondom dit thema gebruik ik in mijn werk als loopbaancoach graag het model van Transactionele Analyse. Dit model werkt heel verhelderend, geeft op een eenvoudige manier inzicht in wat er zich afspeelt in communicatie tussen mensen en hoe je zelf je communicatie kunt verbeteren. Ik vertel een stukje theorie, geef voorbeelden uit de praktijk en laat de toehoorders ook meedenken en oefenen met eigen voorbeelden. Mijn publiek vertelt vaak dat ik met mijn uitleg inspireer en enthousiasmeer!