FAN(N)tastisch – Aanstaand ouderschap en autisme

In relatie tot... jezelf 

Spreker: Annelien Blom-Ziengs & Marc Beek

FAN(N)tastisch – Aanstaand ouderschap en autisme

Beschrijving: Een kind verwachten, de geboorte en eerste tijd met een baby wordt door velen als een ingrijpende gebeurtenis ervaren. De ‘perfecte ouder’ bestaat niet, ouderschap bevat uitdagingen voor iedereen.

Als jij autisme hebt, je partner autisme heeft of jullie beide autisme hebben, kan het krijgen van een baby relatief nog meer impact hebben. Verzorgen en opvoeden vraagt om inlevingsvermogen, uithoudingsvermogen, organisatievermogen, omgaan met veranderingen, sociale vaardigheden en omgaan met prikkels en gevoelens. Een aantal van deze vermogens en vaardigheden kunnen bij mensen met autisme anders ontwikkeld zijn, wat het ouderschap lastiger kan maken.

“Erken dat je een kwetsbaarheid hebt, dan kun je ook de oplossingen zoeken en daarbij mag je best afwijken van wat andere ouders doen” – Marc Beek

De presentatie ‘Aanstaand ouderschap en autisme’ gaat in op de diepere overwegingen die je bij een kinderwens kunt doorlopen en de praktische omstandigheden die je tijdens en na de zwangerschap kunt organiseren. En ook: er zijn voordelen te noemen waarbij autisme het ouderschap versterkt.

“Ik vind mijn autistische familieleden fantastisch, ze zijn altijd open en komen zo grappig uit de hoek- als kind voelde ik me altijd prettig bij ze. Autisme zag ik hierdoor niet als belemmering om zelf moeder te worden.” – Annelien Blom-Ziengs

Aanleiding en achtergrondinformatie voor de presentatie is het recent uitbrengen van de ‘Leidraad aanstaand ouderschap en autisme’’ samengesteld door Female Autism Network of the Netherlands (FANN). De sprekers Annelien Blom-Ziengs en Marc Beek hebben aan deze leidraad meegewerkt als ervaringsdeskundige. De leidraad is te downloaden via de website van FANN:

https://femaleautismnetwork.jimdo.com/informatie/producten/

 

Speaking Feelings, Acting Words: a Drama Workshop

In relatie tot... anderen  

Spreker: Barry Hall

Speaking Feelings, Acting Words: a Drama Workshop

Beschrijving: Autistic people frequently experience difficulty finding voices with which to build bridges to the outside world. Through drama, one may, seemingly paradoxically,  find one’s own voice through a playwright’s lines, and wearing the mask of a role onstage may help one to show one’s real face in daily life.

I aim to take workshop participants through simple acting exercises which, while they have value for the neurotypical actor, are especially appropriate for autistic people. These exercises,  which I’ve named “theatre of excess” and “theatre of essence,” while seemingly opposite, both focus on linking words and actionss to feelings and intentions. I developed these long before I knew I was autistic; only later did I realize that my own difficult journey as an actor and director was, in fact, an autistic journey, and that some of my discoveries might be of benefit to others with autism.

 

Yotism yoga, in relatie tot “ontprikkelen”

In relatie tot... jezelf  

Spreker: Chantal Rijsbergen

Yotism Yoga, in relatie tot “ontprikkelen”

Beschrijving: Tijdens deze workshop kun je een aantal oefeningen leren die je kunnen helpen om eerder te voelen dat je overprikkeld raakt en die je ook kunnen helpen om weer sneller tot rust te komen, of te “ontprikkelen”.

We doen een aantal verschillende oefeningen, onder andere met de adem, met bewust voelen en met een aantal yogahoudingen. Door technieken te leren die je helpen om eerder te herkennen wanneer je overprikkeld raakt, en die je helpen om ook sneller te kunnen ontspannen, bouw je een betere relatie op met je eigen lichaam. Je voelt je daardoor minder snel onrustig, weet eerder wanneer je voor jezelf een pauze moet nemen en kan daardoor bijvoorbeeld ook in relatie tot werk, partner of kinderen meer aan.

Zelf meenemen: sportkleding dus een makkelijk t-shirt en een sportbroek(je), goede schone sportschoenen voor binnen. Een handdoek en water.

 

Praktische Liefde

In relatie tot... anderen

Spreker: Cor Jongejeugd & Karin Simonis-Wigbels

Praktische Liefde

Beschrijving: Kennis over de liefdestaal van jezelf en je partner kan je helpen om op een praktische manier te laten merken dat de ander belangrijk voor je is, dat je van hem/haar houdt. Er wordt maar al te vaak vanuit gegaan dat je dat wel ‘vanzelf aanvoelt’ en ‘vanzelf weet’ en hoe je dan moet handelen om het op de juiste manier te uiten….Maar zo vanzelfsprekend is dat dus niet!

Het is echter wel te leren. Sterker nog: gebruik maken van elkaars liefdestaal is een relatief eenvoudige en praktische manier om weer plezier, ontspanning en verbinding in de relatie te brengen. Zeker als je er als partners samen mee aan de slag gaat!

 

In relation to growing older

In relatie tot... jezelf

Spreker: Cos Michael

In relation to growing older

Beschrijving:  Does autistic identity include older autistic people? We rarely see elderly autistic people represented in drama or literature.  We hear a lot about autism in youth, but interest in our lives declines as we grow older. ‘Adulthood’ research nearly always has a cut-off point of under 40 years, so almost nothing is known about how we live in mid to late adulthood and few appropriate services exist for us. We disappear from every radar.

I will give a short presentation, outlining some of the issues we face as we get older, followed by a discussion about what we know and what we would like to know; and how to plan for the future. This is a chance for older and younger autistic people to share experiences.

 

AUTSIDE

In relatie tot... jezelf

Spreker: Emma Pille

AUTSIDE

Beschrijving: Mijn bijdrage zijn posters over het autisme om aan te tonen dat mensen met autisme ook humor kunnen hebben. Maar ook om stil staan bij dingen die mensen soms zeggen maar in het autisme brein heel vaag kan zijn. AUTSIDE staat voor autisme en outside want ik mijn foto’s veel buiten in de natuur.

 

Mind my mind

 In relatie tot... autisme 

Filmmaker: Floor Adams

Mind my mind

Beschrijving:  Wat gebeurt er in het hoofd van iemand met autisme? Hoe komen indrukken binnen en hoe worden complexe sociale situaties zoals boosheid en verliefdheid verwerkt? Het is niet eenvoudig uit te leggen… Maar zoals wel vaker zeggen beelden meer dan woorden. En sommige beelden doen dat op een ronduit prachtige manier!

De animatiefilm “Mind My Mind” van de Nederlandse Floor Adams is daar een uitstekend voorbeeld van. De kortfilm brengt het verhaal van Chris, een man met autisme, en het mannetje in zijn hoofd. Samen worden ze geconfronteerd met de sociale en emotionele uitdagingen van het leven waarin ze zich staande proberen te houden. Mind My Mind, een film over versieren, Junkers Ju 87 B-2, kameleons en Asperger.

 

Van Last naar Kracht: Hoe kun je positief richting geven aan je leven, in weerwil van het juk van stigma en zelfstigmatisering.

In relatie tot... jezelf

Spreker: Floortje van der Hart

Van Last naar Kracht:Hoe kun je positief richting geven aan je leven, in weerwil van het juk van stigma en zelfstigmatisering.

Beschrijving:  Deze lezing heeft als thema hoe de maatschappelijke norm, de mening van anderen en de beeldvorming van de media,  invloed hebben op jouw beeld van jezelf en daardoor ook je rol en plek in de maatschappij. De lezing probeert antwoord te geven op vragen of je een alternatief hebt en hoe je daarin je eigen weg kunt gaan.

Er zal vanuit een persoonlijk verhaal, anekdotes en ervaringen een kijk worden geboden wat het positieve gezondheid denken als alternatief kan bieden voor stigma en zelfstigmatisering

 

Building connections across borders: The European Autistic Network and beyond 

In relatie tot... autisme

Spreker: Heta Pukki

Building connections across borders: The European Autistic Network and beyond

Beschrijving:  For over three years, a number of autistic-led groups and organizations from several European countries have been developing connections with each other within an informal network called the European Autistic Network. The participants have learned about each others’ approaches to advocacy, resources and organizational structures. Some of the participants have discussed the possibility of forming an international umbrella organization, hoping to bring their collaboration to a new level.

This presentation will describe some of the organizations and individuals who have been involved in networking, as well as challenges encountered in the past three years, and solutions to them. The audience will be invited to discuss their thoughts on how connections with other countries could benefit their communities, and which themes they consider potentially suitable for international campaigning

 

Autismevriendelijke didactiek

In relatie tot... autisme 

Spreker: Iris Westhoff

Autismevriendelijke didactiek

Beschrijving:  In het onderwijs wordt kennis overgedragen van leraar op leerling en van docent op student. Kennis is een combinatie van informatie en de kunde om iets met die informatie doen.

De leraar geeft les en de docent doceert om zijn of haar kennis over te dragen op de leerling of student. De manier waarop dit gebeurt zal voor de meeste mensen goed werken. Voor iemand met autisme, die informatie anders verwerkt, kan dit moeilijkheden geven. Bij een andere manier van informatie verwerken zul je informatie anders moeten aanbieden.

Daarom heb ik, toen ik studenten begeleidde bij een technische hogeschool, gewerkt aan een manier om docenten te leren hoe zij zelf op hun beurt weer een manier van doceren kunnen vinden die past bij hoe mensen met autisme informatie verwerken. Zij kunnen dit zelf toepassen op het moment dat zij in hun onderwijspraktijk merken dat een student met autisme iets niet snapt. Hiervoor gebruik ik een combinatie van cognitieve modellen, echte praktijkvoorbeelden en de drie belangrijkste manieren waarop in het onderwijs naar kennis gekeken wordt, de zogenoemde kennisbenaderingen. Die kennisbenaderingen worden wereldwijd gebruik om didactiek te bedrijven. Didactiek is, simpel gezegd, een manier om systematisch iets aan iemands verstand te peuteren. Dit kan op vele manieren en het is de kunst om dit zo te doen dat je leerlingen of studenten snappen wat je hen probeert te leren. Benieuwd naar hoe ik dit heb aangepakt? Ik vertel je er graag meer over tijdens Autminds.

 

Hoe kijkt autisme

 In relatie tot... autisme 

Spreker: Ivo Ketelaar

Hoe kijkt autisme

Beschrijving: Ivo Ketelaar wil met zijn project Hoe Kijkt Autisme mensen met en zonder autisme van alle leeftijden dichter bij elkaar brengen en verbinden en zo de onderlinge relaties verbeteren. Zowel thuis, tussen levenspartners, op het werk, binnen het onderwijs, binnen de zorg, binnen de gemeente en binnen de politiek, maar juist ook tússen al deze instellingen en autisten. Ivo bereikt dit door middel van krachtige foto’s met begeleidende korte teksten.

Exposities zijn reeds gehouden bijvoorbeeld in ‘s-Hertogenbosch (Rosmalen), Apeldoorn, Renkum, Eindhoven, Malle (B), Utrecht, Den Haag (popup-expo MinVWS) en Leiden. Lezingen onder meer in Rosmalen, Waalre, Malle (B), ‘s-Hertogenbosch, Nijmegen, Vught en Leiden. In maart 2019 is mijn boek Hoe Kijkt Autisme uitgekomen. Het doorbreken van muren is nodig zodat de kracht van mensen met autisme optimaal naar boven kan komen. Informatie en conversatie zijn hiertoe kernwoorden. Hoe Kijkt Autisme werkt als laagdrempelige katalysator om dat te bereiken. Het zoeken naar verbinding staat ook centraal in mijn lezingen.

Mijn fotobeelden uit het project zijn daarin leidend. Het realiseren van verbinding tussen mensen zonder autisme en mensen met autisme is belangrijk. Tijdens mijn lezing vergroot ik die zo noodzakelijke verbinding.

 

Tussen G-sport en prof

 In relatie tot... jezelf 

Spreker: Jose Spruyt

Tussen G-sport en prof

Beschrijving: Het mooie van sport is dat autisten zich aan beide uiteinden van het sport-spectrum bevinden.  

Door een afwijkende communicatiestijl, rigiditeit, onder- en overgevoeligheden, waaronder problemen met evenwicht of proprioceptie, en andere autisme-kenmerken, lukt het soms niet om mee te doen aan een reguliere sport. Autisten komen dan terecht in een G-team. 

Maar door extreme focus, een hang naar perfectionisme, de neiging om te herhalen, herhalen en nog eens te herhalen, in combinatie met een grote vasthoudendheid en een soms out-of-the-box benadering, kan datzelfde autisme leiden tot sportbeoefening op een professioneel niveau. 

Veel autisten doen een individualistische sport, zoals fitness of hardlopen. Maar er zijn ook voetbal-teams voor autisten, en autisten die volleyballen. De onderlinge verschillen zijn heel groot, en toch lijken al die verschillen verklaard te kunnen worden vanuit datzelfde autisme. 

In deze workshop zet ik kaders en voorbeelden neer, om vervolgens met de deelnemers een open gesprek aan te gaan over deze verschillen. Over welke keuzes we maken, welke wensen we hebben, en over welke hobbels we heen moeten, en wat we daarmee in potentie kunnen bereiken. 

 

Relating to other autistic people

In relatie tot... anderen 

Spreker: Karen Leneh Buckle

Relating to other autistic people

Beschrijving: This presentation will explore living, working and otherwise interacting with other autistic people. It will look at the ways autistic people relate to each other, on an individual basis and in groups, whether they are just personal relationships or trying to achieve something together. Many autistic people believe that they are unable to relate to others because they have difficulty relating well to non-autistic people. Others believe they cannot possibly get along with anyone who is not also autistic. Although we are surrounded by non-autistic people and must get along with them to survive, relationships with other autistic people have specific challenges and advantages.

 

Onderzoek in relatie tot behoeften

In relatie tot... autisme

Spreker: Karin van den Bosch & Diederik Weve

Onderzoek in relatie tot behoeften

Beschrijving:  In hoeverre passen het autismeonderzoek in Nederland bij de behoeften van mensen met autisme en hun naasten? Dat was tot nu toe niet goed onderzocht. In 2018 hebben de sprekers een grootschalig onderzoek gedaan naar welke onderwerpen en thema’s er zoal genoemd worden (de onderzoeksagenda). Op basis van deze lijst van 20 thema’s is er een groot vervolgonderzoek geweest naar de prioriteiten die belanghebbenden geven als ze een keuze moeten maken uit de thema’s. Ook hierbij waren beide sprekers betrokken. De resultaten van de onderzoeken worden naast elkaar gelegd en de implicaties voor toekomstig onderzoek -zoals bijvoorbeeld in de akademische werkplaats autisme- worden besproken.

 

Waarom ervaringsverhalen belangrijk zijn voor wetenschappelijk onderzoek.….

 In relatie tot... autisme

Spreker: Kristien Hens

Waarom ervaringsverhalen belangrijk zijn voor wetenschappelijk onderzoek.….

Beschrijving:  Autisme heeft verschillende betekenislagen. Het is een psychiatrische diagnose gebaseerd op beschrijvingen in de DSM-5. Daarnaast is het voor vele mensen ook een anders-zijn dat gebaseerd is op de biologie. Er is echter nog niet veel geweten over de biologie van autisme, en een eenduidige oorzaak is er nog niet gevonden. Wat wel vaststaat is dat autisme een gedeelde ervaring is. In mijn praatje ga ik dieper in op het aspect van biologie en het verband met ethiek. Als we naar biologie kijken als iets dat vaststaat, heeft dat bepaalde voordelen maar ook bepaalde nadelen. Deze hebben te maken met hoe we autisme bekijken in een klinisch traject, maar ook met hoe onderzoekers autisme bestuderen. Ik beschrijf een meer genuanceerde manier om naar biologie te kijken, en laat zien dat deze manier ook goed past bij de veelzijdigheid van autisme. Ik gebruik daarbij citaten van mensen met een diagnose autisme uit het boek ‘Voorbij de diagnose’.

 

Speeddaten

 In relatie tot... anderen 

Workshopleider: Marvin Scheffer

Speeddaten

Beschrijving: Nieuwe mensen ontmoeten en leren kennen kan spannend zijn. Sommige mensen lijken altijd te weten wat ze moeten zeggen en durven iedereen aan te spreken. Als jij die kwaliteiten niet van nature in je hebt, betekent het niet dat nieuwe mensen ontmoeten onmogelijk is. Op Autminds 2019 organiseren we een speeddate sessie om het makkelijker te maken om nieuwe mensen te ontmoeten. Deze speeddate is niet (alleen) bedoeld om een liefdesrelatie te starten. Iedereen wordt door elkaar gehusseld, dus het je komt in aanraking met een willekeurig persoon. Het kan dus een start zijn voor een vriendschap of een ander soort relatie.

De workshop ziet er als volgt uit:

Aan het begin wordt het speeddaten uitgelegd en krijgt iedereen een plekje aan een tafel. Daarna ga je een gesprek aan van 10 minuten met de persoon die tegenover je zit. Op elke tafel liggen kaartjes met vragen die je kunnen helpen om het gesprek op gang te houden. Elke tafel heeft ook een eigen thema zodat je steeds een ander onderwerp bespreekt. De kaartjes hoef je natuurlijk niet te gebruiken, je mag ook je eigen onderwerpen inbrengen. Je wisselt in totaal twee keer van plek. Je spreekt dus met drie personen in de workshop. Na de workshop kan je elkaar nog opzoeken als je verder wilt praten.

 

Welkom in Aspergerland. Autisme in relatie tot de wereld

In relatie tot... autisme

Spreker: Roland Angenent

Welkom in Aspergerland. Autisme in relatie tot de wereld

Beschrijving: Welkom in Aspergerland! Waar de mensen met autisme het voor het zeggen hebben. Laat mij je rondleiden langs alle hoogtepunten van Aspergerland: De Aspergerwoonvorm waar je niet overprikkeld raakt, de Asperger supermarkt waar je niet over de vakkenvullers struikelt en de artikelen altijd op dezelfde plek liggen, het Aspergerbedrijf waar je prettig (samen)werkt,  het Aspergercafé en nog vele andere elementen van het leven die er totaal anders uitzien wanneer de Aspergers*) aan de macht zijn. 

 Fantasie of toekomstvisie? Wie zal het zeggen? Het is maar wat je er zelf van maakt. 

 *) Nu Asperger geen diagnose meer is mag iedereen met Autisme zeggen dat hij/zij een Asperger is. 

 

Verborgen Zintuigen – ontdekt wat ze voor je kunnen doen

In relatie tot... jezelf  / 

Spreker: Sanna

Verborgen Zintuigen – ontdekt wat ze voor je kunnen doen

Beschrijving: Stel je eens een wereld zonder zintuigen voor. Onmogelijk! Al onze relaties; die met onszelf, onze medemens en met onze fysieke omgeving bestaan bij de gratie van al onze zintuigen. Dit gaat verder dan het bekende rijtje van 5.  In deze workshop ontdek je welke zintuigen er nog meer zijn en kun je ervaren wat sensorische hulpmiddelen op die gebieden voor je kunnen doen.

 

De misvatting van een zelfbeeld

In relatie tot... jezelf  

Spreker: Vera Helleman

De misvatting van een zelfbeeld

Beschrijving: Mensen met autisme kampen nogal eens met een laag zelfbeeld. Vera Helleman legt uit dat deze term een misvatting is en zal ons helpen dit anders te gaan zien. Juist bij autisme is de identificatievorming anders verlopen dan bij de doorsnee mens, dat ondanks wat valkuilen ook positieve kanten heeft. Zij zal ons deze lezing inzicht geven in zelfbeeld en de relatie met onszelf en tips geven hoe in een positieve verhouding met jezelf en het leven te komen. Zij leefde dit stuk als ervaringsdeskundige voor en ontdekte de ‘shotcuts’ naar acceptatie van jezelf. Op een verfrissende en verhelderende manier die veel natuurlijker is dan wij door onze omgeving geleerd hebben.

 

Workshop about a caleidoscopic perspective on autism.

Spreker: HvA Students International Minor ” Diversity in Urban Areas”

Beschrijving: People can get a one-sided view of you if you say that you’re autistic. This workshop is all about exploring all other aspects of yourself.

 

Interessegroepen

 In relatie tot... anderen   

Spreker: Interessegroepen

Vorm zelf uw groep om te praten over een thema

Beschrijving: Heb je een onderwerp waarover je met andere geïnteresseerd deelnemers zou willen praten? We hebben speciaal een tijdsblok gereserveerd en enkele lokalen.
Iedereen die een onderwerp heeft en daarbij eventueel gespreksinleider wil zijn kan dit van tevoren opgeven aan Autminds. Wij hangen het overzicht op naast de inschrijfbalie en iedere bezoeker kan daarop intekenen tot 11:30. Wij stellen 3 lokalen beschikbaar voor de onderwerpen met de meeste inschrijvingen.
Welk onderwerp? Dat laten dus we helemaal aan de deelnemers over. Wij verzamelen slechts en maken bekend.

Share